PROGRAM KECEMERLANGAN STAF/GURU
BIL
|
AKTIVITI
|
OBJEKTIF
|
TINDAKAN
|
1
|
Mesyuarat Kurikulum
(minimum 4 kali setahun)
|
Membincang
1.
Analisa dan post mortem ujian dan
peperiksaan
2.
Mengenalpasti
program peningkatan prestasi pelajar
3.
Membincangkan isu semasa mengenai kurikulum
4.
Mengkaji aspek kekuatan dan kelemahandalam pelaksanaan P
&P
5.
Membuat penambahbaikan dalam pelaksanaan kurikulum dari
semasa ke semasa
|
AJK
Jawatankuasa Kurikulum
|
2
|
Mesyuarat Panitia
(minimum 4 kali setahun)
|
Membincangkan
program / strategi peningkatan prestasi akademik pelajar
|
Semua ahli
panitia
|
3
|
Analisis Peperiksaan / Head Count
|
Mengenal pasti tahap pencapaian
pelajar
Menentukan bentuk / proses
selanjutnya untuk pencapaian cemerlang
|
Guru mata pelajaran
|
4
|
Penetapan
Sasaran Kerja pelajar untuk Setiap Mata pelajaran
|
Memastlkan pelajar
mengetahui apa yang akan dipelajari untuk tahun semasa (ETR dalam Headcount
setiap pelajar)
|
Guru Mata
Pelajaran
|
5
|
Pemantauan dan Penyeliaan
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Mempertingkatkan daya
profesionalisme guru dalam melaksanakan kurikulum melalui proses pengajaran
dan pembelajaran
|
Semua kumpulan pengurusan
|
6
|
Penyemakan
Buku Latihan / Nota Pelajar
|
Mempertingkatkan
daya profesionalisme guru dalam melaksanakan kurikulum melalui proses
pengajaran dan pembelajaran (PKB)
|
Semua kumpulan pengurusan
|
7
|
Penyemakan
Buku Latihan/Nota Pelajar
|
Mempertingkatkan
daya profesionalisme guru dalam melaksanakan kurikulum melalui proses
pengajaran dan pembelajaran (PKB)
|
Semua kumpulan pengurusan
|
8
|
Ujian,
Penilaian dan Peperiksaan
-
Ujian formatif /
sumatif
OTI
1, OTI 2, OTI 3, ETR
-
Peperiksaan
PMR/SPM
|
-
Memberi
pendedahan kepada pelajar tentang kelemahan dan kesilapan untuk dibaiki
-
Mengesan
murid yang berpotensi cemerlang, sederhana dan
-
kritikal .
|
Guru mata pelajaran
|
9
|
Program
Peningkatan Staf
|
Meningkatan
tahap profesionalisma guru dari masa ke semasa.
|
Semua guru
|
PROGRAM KECEMERLANGAN PELAJAR
BIL
|
AKTIVITI
|
OBJEKTIF
|
TINDAKAN
|
1
|
Kerja rumah terancang
i. Selepas P&P
ii. Semasa Cuti Sekolah
|
Memberi pendedahan meningkatkan
keyakinan pelajar dan kebiasaan menjawab soalan peperiksan
|
Guru mata pelajaran
|
2
|
Latih Tubi
i. Latih Tubi
Berfokus
ii. Latih Tubi
Berpandu
|
Memberi pendedahan meningkatkan
keyakinan pelajar dan kebiasaan menjawab soalan peperiksan
|
Guru mata pelajaran
|
3
|
'Aku Janji'
|
Menyatakan
janji untuk berjaya dengan cemerlang
|
Kaunselor
|
4
|
Kelas
Bimbingan Terancang
i. Kelas Tambahan
ii Kelas Latih Tubi
|
Memastikan
semua pelajar dapat meningkatkan kefahaman dalam mata pelajaran
|
Guru matapelajaran
|
5
|
Teknik
Belajar Berkesan
i. Kemahiran Belajar
ii. Kemahiran Mencatat Nota
iii. Kemahiran Mengingat
iv. Kemahiran Mengulangkaji
v. Pengurusan Stress
|
Semua pelajar
dapat meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran pada semua peringkat. Pelajar dapat menjawab soalan peperiksaan
dengan tepat dan betul
|
Kaunselor
|
6
|
Fokus PMR / SPM
i. Bengkel Teknik Menjawab
ii. Gerak Gempur
|
- Pelajar dapat menguasai teknik-teknik menjawab soalan dan
memahami kehendak soalan
-
Pelajar menjawab soalan dengan tepat
- Memberi pendedahan kepada pelajar tentang
kelemahan dan
kesilapan untuk dibaiki
- Mengesan murid yang berpotensi cemerlang,
sederhana dan
kritikal
|
Guru Matapelajaran
Penceramah jemputan
|
7
|
Siri Motivasi
i. Motivasi Kendiri
ii. Motivasi Kerjaya
iii. Motivasi Keibubapaan
iv. Pecutan Akhir Menjelang
Peperiksaan
|
Melahirkan pelajar yang
bertanggungjawab dan berkeyakian
|
Kaunselor
Penceramah Jemputan
|
No comments:
Post a Comment